طنین سرود ای ایران با رهبری میهمان آذربایجانی در تالار وحدت
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۷۹۵۰
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای ارکستر ملی ایران و آذربایجان آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر امشب ۲۴ بهمن در تالار وحدت با اجرای ارکستر ملی ایران آغاز شد.
در این اجرا غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ، عباس آخوندی، سید مجتبی حسینی،معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ترابی، مدیرکل دفتر موسیقی، صفی پور مدیر عامل بنیاد رودکی و جمعی از علاقمندان فرهنگ و هنر حضور داشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ارکستر ملی ایران در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در دو بخش ایرانی و آذربایجانی با رهبری فریدون شهبازیان و رهبری میهمان "آقاوردی پاشایف" و خوانندگی اسفندیار قره باغی و سامیر جعفر اف به صحنه آمد.
در ابتدا اعضای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان قطعه "سرود گل" را اجرا کردند سپس رهبر ارکستر از اسفندیار قره باغی خواننده دعوت کرد که به صحنه بیاید و قطعات"پیروزی و رزم آوران"را اجرا کردند.
سپس فریدون شهبازیان با دعوت از "علی عابدین" بر صحنه قطعه "کنسرتینو برای سنتور و ارکستر" را با همراهی سازهای ارکستر ملی اجرا کردند .
در ادامه ارکستر ملی ایران همراه با گروه کر قطعه"پیروزی خرمشهر" را اجرا کردند .
قطعه "نوروز در سنگر " قطعه دیگری بود که ارکستر ملی ایران با صدای اسفندیار قره باغی اجرا کردند و سپس رازمیک اوحانیان رهبر گروه کر به صحنه آمد.
اجرای قطعه "چهارگاه برای پیانو و ارکستر" با نوازندگی پیانو کامیاب بهرودی پایان بخش اول اجرای ارکستر ملی بود.
بخش دوم اجرای ارکستر ملی در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای رهبر میهمان "آقاوردی پاشایف" و خوانندگی و "سامیر جعفر اف" آغاز شد.
در این بخش قطعاتی مثل "اووتور آرشین مال آلان "عسگرین نغمه سی"، "اولری وارخانه خانه"، قزلارین رقصی"،"قایتاغی"،"سنده قالماز"،"وطن نغمه سی"،"والس"،سوگیلی جانان"و "آیرلیق" اجرا شدند، اجرای خوب و کم نقص "آقاوردی پاشایف" تشویق پی در پی تماشاگران را در پی داشت به طوری که ایستاده این رهبر و خواننده آذربایجانی را تشویق کردند .
اجرای سرود ملی ایران با رهبری آقاوردی پاشایف پایان بخش اجرای ارکستر ملی ایران بود که با ایستادن تماشاگران سالن و همخوانی آنها اجرا شد اما از نکات قابل توجه در این اجرای افتتاحیه خالی بودن صندلی های تالار وحدت بود.
پایان پیام/32منبع: شبستان
کلیدواژه: راهپیمایی22 بهمن 22 بهمن راهپیمایی 22 بهمن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی راهپیمایی چهل سالگی انقلاب جشنواره فیلم فجر وزیر ارشاد فیلم فجر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ارکستر ملی ایران تالار وحدت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۷۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزییات «شب نغمههای اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
به گزارش خبرگزاری مهر، اولین «شب نغمه های اذان ایرانی» روز شنبه بیست و دوم اردیبهشت سال جاری با ارایه نمونههایی از تولیدات تازه اجرای اذان در دستگاههای موسیقی اصیل ایرانی و اجرای برنامه ارکستر «نیایش» به سرپرستی علیرضا امینی با منتخب مجموعهای از آثار حوزه مناجاتخوانی در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان مخاطبان و علاقهمندان موسیقی آیینی خواهد بود.
آثار اجرا شده توسط ارکستر «نیایش» در این ویژهبرنامه به آهنگسازی علیرضا امینی بوده و تنظیم قطعات را نیز ایمان ملکی انجام داده است. ضمن اینکه هاشم احمدوند، سید ابوالفضل عدل، مهدی محمدی، حامد کاظمی و جواد کاپریمی خوانندگان آثار اذانها و آثار منتخب ارکستر نیایش هستند.
مراسم تجلیل از اجرای رحیم موذنزاده و نیز احمد مراتب و اهدای لوحهای یادبود نیز یکی از چند قسمت این برنامه است. ضمن اینکه رونمایی از لوح ثبتی پرونده ثبت اذانگویی با موسیقی اصیل دستگاهی آواز ایرانی نیز از دیگر بخشهای این برنامه خواهد بود.
علیرضا امینی درباره «شب نغمههای اذان ایرانی» گفت: من برای اولین بار در پرتو معرفی اجرای نغمههای اذان ایرانی به روش پیشینیان که اسناد ضبط شده آن از حدود ۱۱۰ سال پیش موجود است اجرایی را روی صحنه خواهم برد.
وی افزود: نماز جایگاه معنوی بسیار بالایی در میان ایرانیان داشته است و در هر کوچه و خیابانی، هر ایرانی با بیان خود اذان میگفته و مردم را برای نماز و عبادت آگاه میکرد. همانطور که در حال حاضر اذان بیات ترک رحیم موذنزاده اردبیلی و شور محمد آقاتی در بهترین روایت ارزش این گونه مهم هنر معنوی را در جامعه ما نشان میدهد، ما میتوانیم با رونق روایت دوباره اذان ایرانی بین هنرمندان آواز اصیل ایرانی، تمام ایرانی ها را با حفظ و روایت اذان آشتی دهیم. اذان میتواند به عنوان یک نغمه و مناجات در تمامی لحظات زندگی مردم حضور داشته باشد چرا که تمام جملاتش گفت و گو از صفا و صمیمیت و اصول دینی ما است. اگر بتوانیم این باورها را تقویت کنیم تاثیر مثبتی روی تربیت اخلاقی جامعه خواهد داشت.
این پژوهشگر موسیقی گفت: اجرای اذان ایرانی به عقیده من میتواند یکی از بزرگترین اتفاقات در پرورش نسل جوان جدید ما باشد. وقتی این نسل بتواند اذان را با نغمات قومی و ملی خود بشنود میتواند جملات زیبای اذان را اجرا و زمزمه کنند. اذان یک اجرا مختص به اوقات شرعی نیست. موسیقی ملی ما قابلیتهای والایی دارد که وقتش رسیده به آن اصالت برگردیم و بیاعتناییهایی که به موسیقی ملی ایران شده است را پایان دهیم و بدانیم این موسیقی نیاز به برنامه و حمایت دارد. البته باید از حجت الاسلام مهدی خاموشی که از این طرح در سازمان اوقاف و امور خیریه حمایت کردند تشکر کنم. البته جناب مهدی وجدانی وتیم اجرایی پژوهشی ویژه ثبت میراث ناملموس فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی و جناب علیرضا ایزدی که لوح ثبتی پرونده اذانگویی با نغمات موسیقی اصیل دستگاهی آوازی ایران را برای ما ثبت کردند همکاری های بسیار خوبی با پروژه ما داشتند. این درحالی است که باید از احمد مراتب هم قدردانی ویژه ای داشته باشم که پذیرفت تا برنامه ما حضور پیدا کرده و خاطره اذانگویی ایشان بر بام کعبه به عنوان دومین نفر بعد از بلال حبشی و اولین ایرانی را روایت کند.
کد خبر 6094985 علیرضا سعیدی